Search This Blog

Wednesday, April 13, 2011

Cum stii cand e momentul sa-ti vinzi masina

Tot mai putina lume isi cumpara in zilele noastre o masina pe care sa o tina o viata intreaga, asa cum faceau "stramosii" nostri pe vremuri. In plus, masinile de astazi parca nici nu mai sunt facute sa te tina o vesnicie... Toate au un moment in care incep sa-ti spuna ca nu mai pot, ca cedeaza si ca in curand va trebui sa scoti bani multi din buzunar pentru a le readuce la starea initiala.


In afara de generatiile mai in varsta, care isi cumpara o masina si o ingrijesc ca la carte, putini mai sunt aceia care au de gand sa-si petreaca foarte multi ani la volanul aceleiasi masini. Se pare ca perioada medie in care o masina second-hand ramane la acelasi proprietar este de numai 4 ani, iar la o masina cumparata de noua, este de 6 ani. Insa cu totii ne dorim dupa o vreme sa vinde masina si sa luam una in schimb mai buna, mai frumoasa, mai economica si mai puternica. Dar cand e cazul sa ne facem planuri pentru a ne vinde masina?

Excludem cazurile in care cineva are nevoie neaparat de bani, situatie care ne indeamna sa cerem un pret sub cel al pietei, pentru a ne rezolva problemele.

1. Starea tehnica a masinii

Din pacate, situatia strazilor din Romania contribuie serios la stricarea masinilor noastre. Nu vorbim aici de consumabile cat de cat ieftine la pret, precum un pivot, o bucsa, un disc de frana sau consumabile periodice obligatorii (filtre, ulei, etc.). Nu e de mirare ca in strainatate, o masina poate sa fie folosita si 10-15 ani de acelasi proprietar, fara investitii majore. Insa in Romania vom observa ca multe masini incep sa se strice mai repede.

De exemplu, sunt sanse foarte mari ca din cauza gropilor sa gasim probleme la caseta de directie a masinii. Sau la tot sistemul de suspensii, care trebuie schimbate cel putin in perechi (fata-spate). Iar acestea nu sunt deloc ieftine.

O alta problema o constituie iarna in Romania... Trei ierni in Bucuresti sunt deajuns ca sa transforme orice evacuare a unei masini intr-o gramada de tevi ruginite. Inca putin si catalizatorul incepe sa huruie si sa nu-si mai faca treaba, si ne miram ca la ITP nu ne ies noxele...

La masinile noi, se folosesc tot mai multe cabluri electrice "ecologice", cupru acoperit cu un material plastic biodegradabil, pe baza de solutii naturale. Daca adunam factorii negativi pe care ii intalnim la noi, de la insecte si soareci care rod cablurile, diferente mari de temperatura, praful de pe strazi, solutiile de dezghetare pe timp de iarna, baltile care se formeaza si servisarea electrica defectuoasa, nu trebuie sa ne miram de cateva chestii: ba nu mai merge un proiector, ba un bec la far, ba un geam, se aprinde un bec in bord, nu mai merge un difuzor, nu mai vrea sa activeze inchiderea centralizata, etc. Este o certitudine faptul ca masinile mai noi, facute dupa anii 2000, fara prea mult simt de raspundere, au mai multe probleme electrice.



2. Zgomote noi sau ciudate

Cand incepem sa auzim in masina ca scartaie usile, fetele de portiera, bordul, scaunele, pedalele, haionul, etc. e timpul sa ne gandim la vanzarea masinii. Inseamna ca gradul de fiabilitate la care a fost gandit acea masina incepe sa fie depasit, in conditiile de mers din tara noastra. Evident, aceste lucruri se pot remedia, insa trebuie sa le luam ca pe niste semnale care ne atentioneaza ca masina cedeaza si se invecheste.


3. Starea estetica a masinii

Atat la interior, cat si la exterior, o masina care circula zilnic in Romania este imposibil sa ramana la starea originala. Zgarieturi pe spoilere, la usi, jante zgariate, mai un motociclist neatent care se strecoara la stop cu ghidonul mare, ba un betiv care isi ascute cheia pe vopseaua de pe portiera ta, ba un vecin care isi arunca mucul de tigara pe capota... E plin de exemple. Cert este ca o masina vopsita nou, se va pastra asa foarte putin timp. Asa ca nu merita sa o vopsit, mai ales daca avem de gand sa o vindem. Acelasi lucru si la interior: tapiteria murdara, patata, urme de scrum, volanul si schimbatorul uzate, etc. Da, veti spune ca toate astea se schimba, se repara, se reconditioneaza. Corect! Insa la fel ca si zgomotele masinii de mai sus, ele va semnalizeaza ca masina se invecheste si trebuie vanduta pana nu e prea tarziu.


4. Anotimpul potrivit

Daca ne dam seama de faptele de mai sus si nu vrem sa mai bagam bani in masina, e cazul sa o vindem. Mai ales in timp util, pana cand nu ne trezim cu ceva probleme tehnice mai costisitoare, care ne vor face si mai multa paguba. Daca am de gand sa vand o masina care nu este in cea mai buna stare la exterior si interior, prefer sa scad la pret decat sa o vopsesc si sa-i fac un detailing serios, adica sa investesc, fara sa am siguranta ca-mi voi recupera banii. La fel si cu diversele probleme tehnice care dau semne ca apar: daca aflam de la service ca trebuie sa ne pregatim bani multi pentru o reparatie capitala, mai bine vindem masina.

Este ceva mai greu sa ne hotaram sa vindem masina, mai ales daca o avem de multa vreme. Insa cand o facem, macar sa o facem pentru un motiv bun: sa nu bagam mai multi bani decat este nevoie, intr-o masina veche. In plus, trebuie sa stim cand si ce vindem. Adica daca avem o masina decapotabila, nu prea este indicat sa o scoatem la vanzare in prag de iarna. Nimeni nu o sa-si cumpere cabrio la -10 grade si sa stea cu usile inghetate. In plus, iarna cumparatorii se asteapta la un pret mai mic, ceea ce nu e bine pentru vanzator. Daca avem de exemplu o masina 4x4 sau de teren, mai bine asteptam toamna-iarna ca sa luam un pret mai bun. Iar pentru masinile normale, e bine sa ne gandim la ce avem de oferit: aerul conditionat, trapa, navigatie, etc. sunt optiuni pe care le cauta clientii la inceput de vara, iar piele, scaune incalzite, oglinzi incalzite, inchidere centralizata si alarma cu pornire motor sunt detalii care te conving sa cumperi masina inainte de iarna. Sunt doar exemple, nimic mai mult. Insa sigur ati prins ideea: fiti atent la momentul in care puneti masina la vanzare, ca sa obtineti cel mai bun pret!

5. Pretul pietei 

Chiar daca acum este in scadere, pretul pietei nu trebuie deloc omis. Adica daca masina incepe sa ne lase si ne hotaram ca la vara sa o vindem, merita sa vezi in ce suma se incadreaza masina ta. Pe internet gasesti modele similare cu siguranta, ca si optiuni, motorizare, numar de kilometri. Vezi cati bani cere lumea pe aceste masini, poti chiar suna doar sa aflii ultimul pret si sa vezi daca s-a vandut masina cu pricina. Daca de exemplu gasesti in bazarul 4tuning 10 masini aproape identice cu a ta la vanzare cu sume intre 10.000 si 12.000 de Euro, dar sunand vezi ca nu s-a vandut niciuna, inseamna ca pretul real este undeva mai jos. Adica merita sa ceri o suma cat mai mica, daca vrei sa vinzi masina. Daca o masina se vinde pe internet cu o suma, nu inseamna ca se si VINDE! Cu siguranta ai prins ideea...

In prezent, piata masinilor second-hand este in crestere, pentru ca sunt mai putini cei care isi permit sa ia o masina noua. Dar daca tu vrei sa-ti vinzi masina ca sa cumperi ceva mai bun, fa-o cu cap si alege-ti momentul oportun. In astfel de vremuri mai sensibile, din punct de vedere financiar, e bine sa te uiti si la cea mai mica suma de bani. Pentru ca cel mai probabil, vei folosi acei bani, plus altii, ca sa-ti cumperi o masina noua, sau una second-hand mai buna.

Sursa 4tuning

No comments:

Post a Comment

Registration