Search This Blog

Friday, May 20, 2011

Ce nu trebuie sa lipseasca de pe lista cu dotari a unei masini?

Nu de putine ori, dotarile oferite in standard ajuta un anumit constructor sa-si vanda masina in favoarea altuia, insa nici echipamentele de pe lista cu optiuni nu joaca un rol mai putin important. Pornind de la aceasta afirmatie, s-a nascut urmatoarea intrebare: Ce nu trebuie sa lipseasca de pe lista cu dotari a unei masini?
Fie ca vorbim despre echipamentele indreptate catre un nivel ridicat de confort si siguranta sau fie ca aducem in discutie ingredientele ce injecteaza autoturismului o doza extra de sportivitate, constructorii auto stiu cum sa-si atraga clientii de partea lor. De la nelipsitele dotari precum volan si schimbator imbracate in piele, geamuri electrice, aer conditionat, airbaguri (cel putin patru),
ABS si chiar ESP (oferite in standard de cele mai multe ori), dealerii de automobile incearca sa te ispiteasca cu o lunga lista de optionale, dintre care unele mai scapa ca bonus la achizitionarea unei masini din showroom (vopsea metalizata, alarma, covorase nu-stiu-de-care, etc.). Majoritatea echipamentelor enumerate mai sus par banale pentru zilele noastre, insa partea buna este ca acestea cresc direct proportional cu pretentiile si suma cheltuita pe masina. Impartite pe categorii, avem de-a face cu:
Dotari indreptate catre confort:
In acest caz, clientii se pot bucura de prezenta unor scaune reglabile electric, imbracate in piele, ce transforma calatoria clasica din punctul A in punctul B intr-o adevarata placere. In plus, scaunele incalzite reprezinta o adevarata binecuvantare atunci cand iernile geroase par sa nu se mai sfarseasca. Pentru o experienta unica insa, unii constructori auto ispitesc acele persoane care le trec pragul showroom-ului cu diferite dotari de lux, precum scaune ventilate, cu masaj si reglare electrica cu memorie. Atat pentru locurile fata, cat si pentru locurile spate.

Tot la capitolul confort contribuie si clasica instalatie de aer conditionat care, odata cu trecerea anilor, s-a modernizat si acum poate fi reglata electronic si individual. Mai mult de atat, gurile de aerisire s-au multiplicat si si-au facut aparitia in cele mai inedite locuri, precum partea din spate a cotierei fata sau de-a lungul montantilor B. Si, pentru ca tot vorbeam la inceputul acestui pasaj de scaunele imbracate in piele, aceasta dotare considerata a fi de top inca din cele mai stravechi timpuri este in prezent disponibila pe mai toate masinile (la unele optional, la altele in standard). Marea noutate este insa reprezentata de aparitia acestui tip de material si de-a lungul plansei de bord. Pentru un plus de exclusivitate, se poate opta si pentru insertii de alcantara, piele perforata, cusaturi contrastante sau cusaturi in forma de carouri.

Nici sistemul audio nu mai este ce-a fost odata. Automobilele din ziua de astazi sunt dotate cu cel putin un cd player, insa modelele de top vin la pachet cu cel putin zece difuzoare si chiar dvd player. Un nume important al acestei industri este Bang & Olufsen, dar majoritatea autoturismelor sunt echipate cu sisteme Bose sau Harman Kardon. De asemenea, cele mai pretentioase urechi pot fi gadilate si cu componente semnate Burmester, Mark & Levinson sau Bowers & Wilkins, in timp ce ocupantii locurilor spate vor aprecia disponibilitatea unor monitoare montate in tetierele scaunelor fata.


De asemenea, toate informatiile si setarile masinii sunt afisate acum pe un LCD pozitionat mai nou in partea superioara a bordului, aceeasi unitate fiind folosita si pe post de gazda a sistemului de navigatie. In plus, nu de putine ori, tot aici apar si imaginile surprinse de camerele de luat vederi pozitionate in exterior
Alte dotari indreptate catre confort: geamurile electrice au devenit o echipare banala a acestui secol, insa avantajele prezentei lor nu sunt deloc de neglijat. La fel, o cotiera pozitionata intre scaunele fata este binevenita, in timp ce pasagerii limuzinelor de lux beneficiaza de perdelute electrice pentru geamuri, frigider instalat in bancheta spate, scaune individuale sau chiar suport pentru picioare (vezi Maybach 62). Tot la acest capitol am putea preciza si suspensia pneumatica, parcarea automata, comanda vocala, lumina ambientala si chiar... internetul.
Dotari indreptate catre siguranta:
Fara a mai lungi la nesfarsit lista cu dotarile ce ne sporesc confortul, trecem la echipamentele ce transforma clasicul automobil intr-un mijloc de transport extrem de sigur.

Ne aflam in secolul XXI, tehnologia a avansat, iar masinile beneficiaza de numeroase super-computere ce au grija ca noi sa ajungem intregi la destinatie. Sistemele precum ABS si ESP nu mai reprezinta demult o noutate, la fel ca si prezenta airbag-urilor. In cazul celor din urma insa, numarul a devenit principala preocupare. Asadar, avem airbaguri frontale, airbaguri laterale (atat pentru locurile fata, cat si cele spate), avem airbaguri cortina, airbaguri pentru genunchi. In concluzie, avem airbaguri peste airbaguri. Avem insa si sisteme cruise-control, sisteme night vision, sisteme care detecteaza accidentele inevitabile si te pregatesc de impact, sisteme care te avertizeaza la parasirea benzii de mers, sisteme care mentin distanta fata de automobilul aflat in fata ta si franeaza in cazul in care soferul se gandeste la zile mai bune si sisteme care inchid automat usile atunci cand pasagerii nu o fac asa cum trebuie. Pe scurt, masina a devenit un sistem principal, alcatuit din mai multe sisteme secundare.

Tot la capitolul siguranta precizam si structura deformabila a automobilului, in timp ce performantele sisteme de franare cu discuri ceramice par sa castige tot mai mult teren in fata celor traditionale - cel putin in cazul supercarurilor.

Dotari indreptate catre sportivitate:
Inainte de a trece in revista ce ne ofera constructorii la acest capitol, vrem sa precizam ca tuningul reprezinta cea mai buna alternativa in cazul de fata. Daca ai facut insa o obsesie pentru accesoriile OEM, majoritatea brandurilor auto iti pun la dispozitie in cel mai rau caz o pereche de jante din aliaj. Cel putin cu un numar mai mare. De asemenea, jantele ultra-usoare, indreptate catre performanta, nu lipsesc nici ele, viitorii clienti putand opta insa si pentru un nou kit aerodinamic - exemple: pachet AMG, M Sport sau S line. Mai mult de atat, avem de-a face si cu diverse accesorii la interior, precum scaune si volan sport, logo-uri caracteristice sau diferite insertii.
Pe plan tehnic, unii constructori au in lista cu optiuni si componente precum suspensie mai joasa, inlaturarea limitatorului de viteza (acolo unde este cazul) sau diverse cresteri de putere - vezi Mercedes sau Porsche.
Asadar, dintre atatea echipamente capabile sa ne faca viata la volan mai sigura, mai usoara si mai frumoasa, care sunt in opinia ta dotarile care nu ar trebui sa lipseasca unei masini?

No comments:

Post a Comment

Registration