Search This Blog

Wednesday, June 1, 2011

Soarele: inamicul numarul 1 al masinii tale

Ok, de acord: titlul suna cam comercial, ca reclama cu Axion, inamicul grasimii. Insa chiar asa si este! Soarele daca are puterea sa topeasca asfaltul, sa decoloreze cladiri intregi si sa incinga panourile solare, astfel incat sa avem noi curent, sa fiti siguri ca are o influenta si asupra masinilor noastre. Ba chiar mai mare decat ai fi crezut vreodata...
 Nu avem ce face, traim intr-o tara in care anotimpul numit vara este foarte cald, cu mult soare si temperaturi ridicate. Poate masinilor noastre le-ar placea mai mult intr-o tara scandinava, in care vara este placut si
racoare, dar revenim cu picioarele pe pamant si ne trezim in Romania... Acum ca deja simtim vara pe bune, si plajele au inceput sa fie pline, ne confruntam cu efectele soarelui vrand-nevrand.

Fii sincer: de cate ori ti s-a intamplat sa mergi cu masina si sa simti cum te ard razele invizibile pe care le arunca soarele? Suna parca extrasa dintr-o poezie fraza de mai sus, dar asa si este. Conduci, chiar si cu climatizarea pornita, insa acolo unde te bate lumina soarelui direct, simti efectele caldurii: pe mainile care strang volanul, pe umeri, picioare, etc.

Si daca tu simti soarele, si masina ta il simte. Desigur, cand nu ai gasit loc de parcare unde ai vrut, ai lasat si tu masina in plin soare cateva ore. Stiu, nu te puteai urca imediat si porni la drum: volanul frigea, scaunul de piele ardea mai ceva ca un resou, iar aerul din interior nu se putea respira. Ai lasat cateva minute masina cu usile deschise si cu AC-ul pornit, inainte sa pleci la drum. Deci da, soarele influenteaza si masina ta, dar din pacate in mod negativ...

Ce efecte are soarele asupra masinii tale?

1. Decolorarea vopselei

Mult soare duce la decolorarea vopselei originale si, uneori, la exfolierea lacului. Vopseaua devine matuita si intr-un final masina va avea nevoie de o revopsire integrala. Solutia la aceasta problema ar fi un garaj cu umbra, sau un loc de parcare umbrit de copaci. Sau, daca exista asa ceva, o infoliere completa a caroseriei cu o folie transparenta, care sa blocheze razele UV - cam ca cele de geamuri.

2. Deteriorarea cauciucului

Am zis cauciuc, nu la plural, pentru ca nu e vorba doar de anvelope. Este vorba si de furtunele de sub capota, bucsi, pivoti, elemente de interior, etc. In timp, soarele si caldura verii vor duce la coacerea cauciucului, iar in cazul anvelopelor expuse direct in soare, la crapaturi premature. Evident, aici vorbim de un interval de cateva veri, insa daca lasam masina non-stop in plin soare, fara umbra, riscam sa ne trezim si intr-un singur anotimp cu anvelopele crapate, oricat de noi ar fi ele. Solutia este si in acest caz gasirea unui loc cu umbra, chiar daca nu este cea mai la indemana...

3. Decolorarea tapiteriei de stofa 

Majoritatea masinilor au tapiterie textila. La soare, aceasta se decoloreaza in decurs de doar 2-3 ani. Puteti compara cu tapiteria de pe tetiere sau de pe usi, unde lumina ajunge mai putin, ca sa vedeti diferenta de culoare. Solutia o reprezinta elementele de protectie impotriva razelor UV: parasolar pentru parbriz si foliile solare pentru geamurile laterale si luneta.

4. Craparea tapiteriei de piele

Sunt sigur ca toti ati vazut cel putin o masina care avea scaunele din fata (cele mai expuse la soare) crapate. Mai precis, crapa vopseaua de pe piele, pentru ca pielea naturala a fost candva vopsita. Si, odata cu vopseaua, care are si rol protector, se va crapa in timp si pielea propriu-zisa. Pielea crapa in primul rand pe volan, daca exista, schimbator si scaunele din fata. Ca si in cazul de mai sus, solutiile sunt aceleasi: montarea in permanenta a unul parasolar pe parbriz, iar niste folii care blocheaza 99% din razele UV ar fi mana cereasca.

5. Deteriorarea materialelor din habitaclu

Sa nu te miri ca dupa ce ti-ai lasat masina neprotejata in plin soare incepi sa auzi zgomote prin masina. Ai impresia ca masinile se mai fac cu simt de raspundere ca odinioara? Ei bine, nu. Un caz concret este masina Matiz, orice Matiz, care are prizele de aer de sub bord, care directioneaza aerul de la aeroterma spre gurile de ventilatie, dintr-un material plastic foarte prost. Mai precis, in decurs de 4-5 ani acestea putrezesc si se transforma in ceva care seamana cu zaharul ars, adica foarte casant la orice atingere. Rezultatul? Bord scos, mizerie, bani aruncati pe fereastra, etc. Ok, poate nu toate masinile sunt precum un Matiz, care este o masina low-cost. Insa la masini cu pretentii precum BMW sau Audi, am intalnit alte cazuri: din cauza caldurii emanate de soare, cand bordul se incingea de-a lungul timpului, a facut clemele de plastic care tin fixate diverse elemente, sa se slabeasca - plasticul si-a pierdut proprietatile elastice, devenind casant si rigid. Urmarile? Zgomote noi din bord, scartaieturi, etc. Asa se intampla si cu fetele de usi sau alte elemente prinse in cleme sau diverse dispozitive de plastic... DA, de la caldura excesiva, plasticul se poate transforma si devine casant! Solutia este aceeasi: cat mai multa umbra! Si daca nu se poate, un parasolar pe parbriz si folii solare peste tot ce inseamna geam.

Lucrurile sunt clare? Da, soarele dauneaza grav masinii tale. Este inconfortabila senzatia de a conduce pe un scaun de piele incinsa, care ti se lipeste de haine si te face sa transpiri, si este costisitor daca soarele isi face treaba bine si te trezesti cu pielea crapata, vopseaua decolorata, furtune rupte pe sub capota sau zgomote enervante care habar nu ai de unde vin... Stiti ceva? Daca ar fi legal, eu mi-as pune folie solara si pe parbriz, nu doar pe laterale fata! Nu ma intereseaza figurile si sa o ard cu geamurile fumurii, ma intereseaza mai mult aspectul asta, de protectie impotriva razelor UV. Parca m-as urca mai linistit si cu mai multa placere intr-o masina in care scaunele si volanul nu ma ard iar racoarea data de aerul conditionat se simte mult mai repede... Asadar, ramaneti la umbra si protejati!

No comments:

Post a Comment

Registration