Te-ai gandit vreodata cati bani cheltuiesti cu masina ta o viata intreaga? Cati bani dai pe combustibil, intretinere, acte, impozite si alte nevoi ale masinii tale? Haideti sa calculam impreuna cati bani scoatem din buzunar cu masina noastra an de an si cati bani ne costa toata viata sa fim soferi.
Este imposibil sa calculam exact suma de bani care a intrat in masina noastra, pe timpul vietii. Insa ne putem da seama cam ce bani cheltuim cu o masina normala, in medie, anual. Haideti sa luam un caz destul de intalnit, cand cineva isi cumpara o masina noua din clasa medie, nici prea scumpa nici prea ieftina, cu un motor absolut obisnuit. Parcurgem toate etapele prin care trece masina de-a lungul vietii si ne dam seama ca buzunarul proprietarului trebuie sa fie unul destul de larg...
Cat ne costa o masina noua timp de 10 ani? - 161.623 lei - 39.420 Euro
Masina noua cumparata: Golf VI 2.0 TDI, pret cu TVA 21.500 Euro, adica 88.150 lei sau 8815 lei / an
Probabil ca motorul de 2 litri, in general vorbind, reprezinta o medie a capacitatilor pe care o au masinile din Romania. Si chiar daca media capacitatii unui motor poate fi mai mica, motorul TDI recupereaza la capitolul consum fata de motorul 1.4 sau 1.6 pe benzina de Logan sa zicem. Asadar un motor diesel de 2 litri este un exemplu bun pentru a arata media cheltuielilor.
Acte auto - 30 Euro - cand cumparam masina noua, orice am face, trebuie sa cheltuim ceva bani cu actele la reprezentanta. 123 lei
Asigurare RCA - 150 Euro - pentru un motor de pana la 2.000 cmc, o asigurare obligatorie costa intre 550 si 700 de lei. 615 lei / an
Casco - 1200 lei / an - de obicei, cine isi cumpara o masina noua, apeleaza si la o asigurare de tip Casco.
ITP - 120 lei / 2 ani - 60 lei / an - inspectia tehnica periodica este obligatorie, indiferent de ce masina avem. Aceasta se face la 2 ani si costa 120 de lei.
Rovigneta - 110 lei / an - o taxa cam aberanta, care se regaseste si in pretul combustibilului la pompa, insa trebuie sa o platim, pentru ca asa zic cei de sus. Nu este o taxa mare, insa este nejusta si se adauga la alte taxe multe si mari.
Impozit - 180 lei / an - la un motor de 2.000 cmc, ne costa 18 lei fiecare 200 cmc. Deci vom plati la stat 180 de lei anual, impozit pe masina noastra. Desi nu are nimeni vreo justificare de ce ni se cere impozit pentru un bun al nostru, care a fost deja platit. Insa il trecem pe lista, ca de fisc nu scapa nimeni!
Motorina - 7,5 l / 100 km, 20 km/zi, 500 km/luna = 37,5 x 12 luni = 450 litri x 5.4 lei = 2430 lei / an
Aici e ceva mai complicat. Cunosc oameni care merg 5 km pe zi cu masina, cunosc oameni care merg 100 de km cu masina. La fel de bine, sunt oameni care merg cu masina doar 2-3 zile pe saptamana, sau in week-end. Asadar, cred ca este o medie corecta cea de 20 km/zi aleasa de noi. Iar consumul mediu, urban/extraurban la un motor 2.0 TDI este cam de 7,5 litri / 100 km. Asadar vom avea 500 km parcursi lunar, ceea ce inseamna 37,5 litri pe luna cumparati de la pompa. Asa ca intr-un an, vom plati la pompa de benzina 2430 lei / an. Evident, vor veni cei care spun ca ei dau saptamanal la pompa 400 de lei, cat costa un plin de motorina. Dar vor veni si cei care vor spune ca ei fac un plin o data la 2-3 luni. Asadar cred ca media aceasta este una buna. Repet: vorbim de medie, nu de situatia fiecaruia in parte!
Spalatorie auto - 30 lei / luna, 12 luni = 340 lei. Un sofer care tine la masina lui cea noua, isi duce masina la spalat cel putin o data pe luna. Un interior / exterior ne costa cam 30 de lei, fara spaga. Iar daca ne gandim la un an intreg, spalarea masinii noastre ne va costa cam 340 de lei.
Service - consumabile - 1500 lei / an. Chiar daca masina este in garantie, tot trebuie sa mergi cu ea la service si tot trebuie sa platesti reviziile, piesele schimbate, consumabile, etc. Toata lumea stie ca marile service-uri sunt hotie pe fata si iti ofera piese mult mai scumpe decat la un atelier de cartier, insa o masina noua ca sa-si pastreze garantia, trebuie sa viziteze un service autorizat al marcii respective. Cu masina noua sau veche, oricum am da-o, tot vizitam un service cel putin o data pe an. Asa ca nu este departe de adevar sa spunem ca anual, cam 1500 de lei cheltuim la un service auto pentru diferite servicii de reparatii, intretinere, manopera, revizie, etc.
Cauciucuri - O masina noua vine si cu anvelope noi, logic. Asta e bine. Insa ne mai trebuie un set de anvelope pentru iarna. Asta ne costa 1200 de lei, dar il tinem cel putin 4 sezoane. Asadar o cheltuiala de 1200 de lei la 4 ani o sa ne coste 300 lei / an.
Alte cheltuieli - e vorba de chestii pe care nu le facem an de an, lucruri neprevazute, care nu putem sti cand apar, dar ele apar cu siguranta... Pentru ca o masina este ca un corp uman si are mereu nevoie de cerinte noi. Niste exemple de astfel de cheltuieli neprevazute pot fi: un polish la vopsea, vizita la service specializat electronica, accident, amenzi, anvelope noi, putin tuning, un mp3 player nou, etc - 50 lei / luna. Am pus o suma modica, pentru ca daca ne gandim ca am uitat intr-un an sa luam rovigneta, ne trezim cu amenzi de mii de lei acasa... Deci scapam si aici de 600 de lei anual.
Concluzia? Nu este deloc ieftin sa intretii o masina. Iata ca in 10 ani, o masina care costa noua 21.500 Euro o sa ne duca la aproape dublul acestei sume. Adica in 10 ani o sa scoatem din buzunar in total 39.420 Euro, doar cu cele enumerate mai sus. Acum calculezi si tu singur, in functie de cate decenii ti-ai planuit sa ramai sofer... Eu sper ca tu te aflii in partea de jos a mediei, si ca faci 5 km pe zi in loc de 20... Sau ca vizitezi un service auto o data la 2 ani, sau ca nu faci Casco si ca nu primesti nici amenzi... Insa la polul opus sunt extrem de multi cei care cheltuiesc aceasta suma finala chiar si de 10 ori mai mult. Ganditi-va cat cheltuieste un proprietar de BMW X5 cu motor V8 de 4.8 litri... O masina care are un impozit anual cam de 1500 Euro si un consum... colosal. Se pare insa ca strainii si-au dat seama demult de aceste cheltuieli si au apelat la mijloace mai economice de mers: bicicleta si masini electrice. Pentru masinile electrice nu se percep deloc taxe, iar banii cheltuiti pe carburant... raman in buzunar. Tu ce parere ai despre sumele pe care le bagi in masina ta?
No comments:
Post a Comment