Tehnicienii si expertii de la Federal Mogul, compania producatoare a sistemelor de franare Ferodo, au realizat o serie de teste pentru a scoate in evidenta principalele probleme care apar la sistemul de franare al unei masini. Cu siguranta de multe ori ne-am confruntat si noi cu ceva semne de intrebare in ceea ce priveste franarea masinii noastre. Iata acum care sunt problemele, dar si rezolvarile cele mai bune.
Vibratia volanului
- CE INSEAMNA?
Volanul tremura in timpul franarii. Volanul tremura tot timpul cand masina este in miscare.
DE CE SE INTAMPLA
Vibratiile pot fi cauzate de trepidatiile franei - franele tremura cand placuta atinge discul.
- Discul poate avea grosime diferita in jurul circumferintei.
- Discurile pot fi deformate din cauza supraincalzirii.
CUM POATE REPARA MECANICUL
- Pentru variatia grosimii discului, grosimea trebuie verificata in jurul intregii circumferinte. Daca discul are grosime variabila, ambele discuri de pe punte trebuie inlocuite.
Nota: Nu este sigur sa inlocuiti doar discurile - placutele de frana trebuie schimbate in acelasi timp pentru a asigura performanta de franare maxima.
Zgomot de la frane - CE INSEAMNA?
Acesta este, de obicei, un scartait sau poate fi un zgomot de frecare.
DE CE SE INTAMPLA
- Uzura placutelor de frana poate fi completa iar placa de baza a acestora sau senzorul de uzura sa frece pe discul de frana.
- Placuta amortizoare (care acopera partea din spate a placii de baza a placutei de frana) poate lipsi sau poate fi deteriorata.
- Etrierul se blocheaza.
CUM POATE REPARA MECANICUL
- Se inlocuiesc placutele de frana (si discurile, daca sunt deteriorate).
- Se repara etrierul.
Masina trage intr-o parte si-n alta la franare - CE INSEAMNA?
Cand apasati frana, simtiti ca masina trage in stanga sau in dreapta.
Nota: aceasta este diferita de situatia alinierii gresite a rotilor, cand masina trage intotdeauna intr-o singura parte in timpul deplasarii.
DE CE SE INTAMPLA
- Placutele de frana au fost contaminate cu ulei sau cu vaselina, franarea fiind ineficienta pe o parte.
- Etrierul se poate bloca - placutele de frana de pe o parte nu pot frana eficient.
CUM POATE REPARA MECANICUL
- Se verifica placutele de frana si se inlocuiesc daca este necesar (se inlocuiesc intotdeauna pe ambele parti).
- Se verifica functionarea corecta a etrierului si se repara daca este necesar.
Cursa lunga, pedala moale - CE INSEAMNA?
Aceasta apare cand trebuie sa apasati pedala foarte mult in jos pentru a obtine decelerarea, SAU pedala da o senzatie
mai moale decat de obicei sau de lipsa de fermitate cand o apasati.
DE CE SE INTAMPLA
- Daca masina dvs. are un sistem cu tambur de frana, sabotii de frana sunt reglati gresit.
- Lichidul de frana - exista aer in sistem, exista scurgeri de lichid sau acesta este degradat.
- Senzorul sau supapa repartitorului de sarcina la franare s-a blocat.
- Furtunurile de frana prezinta scurgeri sau umflaturi.
CUM POATE REPARA MECANICUL
- Se regleaza sabotii de frana.
- Se verifica calitatea lichidului de frana, se purjeaza sistemul si se inlocuieste cu lichid de frana nou.
- Se verifica etanseitatea pompei de frana si a cilindrilor receptori si se inlocuiesc daca este necesar.
- Se verifica furtunurile de frana daca prezinta scurgeri sau umflaturi, si se inlocuiesc daca se gasesc defecte.
Pedala tare - CE INSEAMNA?
Cand apasati pedala de frana simtiti elasticitate foarte redusa in pedala. Aceasta este efectiv greu de apasat.
DE CE SE INTAMPLA
- Placutele de frana sunt "lustruite" deoarece materialul de frecare nu poate face fata la solicitarile de franare.
- Etrierul se blocheaza, mentinand placutele pe discul de frana.
- Servofrana prezinta scurgeri sau crearea de vid este defectuoasa, ceea ce duce la aplicarea unei forte reduse in sistemul de franare.
CUM POATE REPARA MECANICUL
- Se verifica daca placutele sunt lustruite si se inlocuiesc.
- Se repara etrierul.
- Se verifica servofrana si se inlocuieste sau se repara, dupa cum este necesar.
Frana aspra - CE INSEAMNA?
Cand actionati frana pentru prima data (de obicei, dupa ce masina stationeaza o perioada indelungata), apare un scrasnet usor.
DE CE SE INTAMPLA
- Discul de frana a fost corodat, de obicei in timpul iernii de sarea de pe drum sau in zonele de litoral. Metalul placutei
a ruginit si a aderat la disc - sunetul de tipul unei perii de sarma aspre apare pe masura ce coroziunea este indepartata de pe disc.
CUM POATE REPARA MECANICUL
- Coroziunea este indepartata, de obicei, de pe disc dupa cateva aplicari usoare ale franei. Daca coroziunea este severa, placutele si discurile de frana trebuie inlocuite.
No comments:
Post a Comment