Daca te uiti pe geam, vei vedea soarele cum bate in geamurile masinii tale. Gata cu frigul, cu ploaie si cu zapada: primavara este aici! Insa dupa o iarna asa de grea, in care masina a fost supusa la chinuri de toate felurile, nu ar fi rau deloc sa o pregatesti pentru sezonul cald care incepe acum!
Sezonul estival ia startul! Conform meteorologilor, iarna si vremea rece a trecut. Ne asteapta temperaturi ridicate, soare mult si atmosfera de vara adevarata. Si daca tu schimbi pantalonii grosi cu cei scurti, si geaca de piele cu un tricou lejer, trebuie sa acorzi putina atentie si masinii tale. Evident, poti sa treci cu vederea nevoile masinii si sa o lasi pe timp de vara asa cum ai trecut si iarna, insa daca iti iubesti autoturismul si nu ai chef de surprize neplacute si costisitoare, nu ar fi rau sa citesti mai departe!
1. Fuga la spalatorie!
Zapada nu este deloc principalul agent de coroziune asupra masinii tale. Nici apa. Insa atunci cand apa este amestecata cu sarea aruncata pe strazi pentru dezghetare, sau cu diverse solutii saline, rugina incepe sa se instaleze serios. Nu iti va fi afectata caroseria in prima instanta, dar alte piese vor avea de suferit. Aici vorbim de tot traseul de evacuare, care rugineste primul, de fuzetele rotilor, amortizoare si articulatii. Asa ca pregateste-te pentru prima spalare a masinii mai consistenta: spune-i "baiatului" care ti-a luat masina in primire sa dea cu jetul de apa pe sub masina, pe langa roti si in spatele rotilor, dar sa dea bine si sa insiste! La fel de bine sa bage jetul de apa si printre spitele jantelor, acolo unde roata se lipeste de fuzeta. Nu e de mirare ca dupa o iarna grea, jantele sunt "sudate" de fuzeta si ies mai greu. Asadar, acum ca a iesit soarele, fugiti la cea mai apropiata spalatorie auto! Pret spalare interior + exterior: 20-30 de lei + ciubuc.
2. Coada si la vulcanizare...
Asa cum era de asteptat, o vizita la vulcanizare este destul de necesara. Daca avem anvelope de iarna, le schimbam cu cele de vara. Iar daca avem anvelope mixte si avem impresia ca nu trebuie sa mergem la vulcanizare, ei bine tot ar trebui sa mergem. Iar motivele sunt destul de clare: iarna, gropi pline de apa, zapada care acopera santuri, etc. Adica sanse infinit mai mari ca rotile noastre sa cada in capcanele ascunse. Asadar mai toate jantele sunt strambe dupa o iarna serioasa si anvelopele pot avea galme. La fel de bine plumbii de echilibrare pot sa cada, rotile sa nu mai fie echilibrate si sa ne trezim ca mergem de 1 Mai la mare simtind vibratii in volan... Pret schimbare anvelope de iarna cu cele de vara + echilibrat: 60-120 de lei.
3. Verificati aerul conditionat
Multa lume nu stie ca si pe timp de iarna, aerul conditionat sau climatizarea automata a unei masini trebuie sa mearga minimum 10 minute pe saptamana. Lichidul din instalatie, freonul, este amestecat cu un lubrifiant special care tine unse semeringurile din tevile instalatiei. Daca nu folosim sistemul de ungere, garniturile se crapa si nu mai sunt etanse, iar freonul se evapora. De cele mai multe ori, o masina la care nu s-a folosit AC-ul toata iarna, nu mai are freon. Asa ca o vizita la un service specializat pe climatizare nu strica deloc. Nu ar fi bine sa ne trezim ca vin temperaturile alea de peste 30 de grade si noi sa transpiram la volan, in drum spre serviciu, cu camasa noastra Zara cea noua... Pret umplere cu freon: 120 de lei.
4. Revizie generala... rapida
Chiar daca nu a venit momentul de a trage o fuga la service pentru revizia periodica de la un anumit numar de kilometri, acum in prag de primavara e bine sa vizitam un service auto pentru o evaluare simpla. Tot de la substantele folosite la deszapezire sunt sanse ca diverse piese in miscare sa se strice sau sa se corodeze. Un exemplu ar fi cauciucul mai vechi de la anumite parti ale subansamblelor mecanice: pivoti, bascule, etc. La fel, sunt sanse ca rulmentii sa prinda sare in ei si sa inceapa sa huruie, sau burdufurile planetarelor sa fie mancate... Asa ca o ridicare pe rampa si o evaluare rapida a defectelor este benefica. Pret evaluare probleme in service auto: 50-100 de lei.
5. Verifica lichidele masinii
Asta este un lucru pe care il poate face orice sofer si dureaza maximum 10 minute. Adica o masina este complexa ca un corp uman, multe detalii in miscare, nu stii ce si cand te poate lasa. Asa ca e bine sa incepi cu lichidele: de frana, de servo, uleiul de la motor si uleiul de la cutie (cel din urma mai greu de verificat singur). In plus, putem adauga lichid de spalare a parbrizului daca nu mai avem. Daca masina este in perioada in care nu trebuie neaparat sa mearga la service, putem adauga pana la nivel, in loc sa schimbam.
6. Mici schimbari la interior
Acum e timpul sa scoti din portbagaj matura, lopata si razuitorul de gheata. Depoziteaza-le bine in debara, ca iarna viitoare e si ea pe drum. Mai mult, poti inlocui covorasele de cauciuc care ti-au protejat mocheta de umezeala, cu unele textile, pentru anotimpul cald. Insa trebuie sa adaugi ceva, daca nu ai tapiterie de piele si daca nu vrei sa cheltuiesti bani multi: niste huse.Vine vara, vine si transpiratia. Pe tapiteria de piele se curata mai usor, dar pe cea textila, aceasta se ve impregna si iese mai greu. Iar un detailing interior complet poate sa ajunga si la 300 de lei. Asa ca alege din timp solutia care stii ca te avantajeaza: daca stii ca transpiri mai rau decat Cotabita, pune-ti piele pe interiorul masinii sau huse pe care le poti schimba usor.
Asadar, acum ca iarna a disparut, merita sa aveti grija de masina voastra ceva mai mult. Sunt numai cativa pasi pe care e bine sa-i urmati, care costa putin, dar va asigura o vara lipsita de griji si evenimente mai putin placute. Asa ca in loc sa te trezesti cu probleme la masina, profita din plin de vara care tocmai a inceput!
No comments:
Post a Comment