Search This Blog

Saturday, May 14, 2011

50% din masinile care circula in Romania merg cu nivelul de ulei scazut. Tu l-ai verificat?

In urma unui studiu realizat pe un esantion semnificativ de 500 de masini din toate clasele, s-a dovedit un lucru ingrijorator: jumatate din masinile care circula in Romania merg cu nivelul uleiului sub limita normala. Masinile testate au fost alese aleatoriu, in trafic sau parcari private, iar verificarea a constat in citirea nivelului de lubrifiant pe joja de ulei. Ce inseamna asta si ce poate sa rezulte?

Merge lumea din Romania cu nivelul uleiului in cotele normale? Asta a fost intrebarea care si-a gasit raspuns in urma unui test privat realizat de catre o companie internationala de lubrifianti. Au fost testate 500 de masini, personale si de firma, din toate categoriile: clasa mica, medie, mare, van, SUV, cu motoare in 3, 4, 6 si 8 cilindri, pe motorina, benzina sau gaz.

Se pare ca jumatate din masinile testate au picat testul nivelului de ulei al motorului. Conform semnelor de pe joja, jumatate dintre motoarele verificate mergeau cu mai putin ulei decat este indicat, adica sub nivelul minim. Masinile au fost verificate dupa 10 minute de stationare, pentru a permite uleiului sa se scurga in baie. Au fost verificate si masini care stationau de 24 de ore.

Ce inseamna ulei sub nivelul permis?

Orice motor are nevoie de o anumita cantitate de ulei pentru a functiona in parametrii ideali, conform producatorului. Aceasta cantitate este scrisa in manualul de utilizare a masinii, insa este redata vizual pentru orice sofer, fie el cunoscator sau nu intr-ale mecanicii, de joja de ulei. Joja de ulei are doua gradatii: nivel MAXIM si nivel MINIM. Atunci cand se schimba uleiul la o masina, nivelul trebuie sa fie la semnul MAXIM. Daca insa nivelul scade sub cel minim, pot aparea probleme serioase.

Foto - stanga: nivel scazut al uleiul. Dreapta: nivel optim al uleiului.

O masina care nu are ulei destul in motor va functiona mai prost decat una care are ulei cat trebuie. Frecarea va fi mai mare in motor, ceea ce duce la un consum mai mare si o uzura prematura a componentelor interne.

De ce nu au masinile ulei cat trebuie?

- principala cauza o reprezinta service-urile mincinoase, care nu-si fac treaba. Este vorba de acele ateliere, chiar si de reprezentanta, in care te duci cu masina pentru un schimb de ulei sau revizie generala, si pleci acasa asa cum ai venit, adica fara sa se fi umblat la motor;
- o a doua cauza pentru care numarul masinilor care circula cu nivelul scazut la uleiul motor este lipsa de interes a soferilor. De exemplu, un sofer care nu este pasionat de masini, sau o soferita, nu va verifica nivelul uleiului niciodata. Insa cam orice masina consuma ulei, mai mult sau mai putin, in mers normal, asa ca este ceva obisnuit ca nivelul sa scada, in timp. Insa o lunga perioada de timp fara a verifica nivelul duce la scaderea lui sub pragul critic.
- uleiul de proasta calitate este si el o problema. Tot in service-uri diverse se utilizeaza ulei ieftin, pentru care soferul este taxat ca si la un ulei de calitate. Evident, motivul este unul financiar. Insa un ulei prost se uzeaza mai repede, ceea ce duce la scaderea lui prematura. Adica daca suntem nevoiti sa facem revizia la 15.000 de km, un ulei bun isi va pastra nivelul, dar unul prost va scadea mai mult.
- modul de condus deficitar. Nu sunt multi cei care conduc cu grija si cu gandul la bunastarea masinii lor. Adica marea majoritate de exemplu pornesc masina si imediat pleaca cu ea, cei cu motoare turbo nu asteapta sa se raceasca turbina dupa o cursa lunga sau in forja, etc.


Cand trebuie sa schimbam uleiul la motor?

In primul rand, trebuie schimbat conform manualului tehnic, in cazul in care cumparam o masina noua. Daca luam o masina second-hand, uleiul trebuie schimbat imediat cum am cumparat masina. Nu stim cine a condus-o, cum a condus-o, de cand este uleiul, etc. In plus, este necesara si schimbarea filtrului de ulei.


Cand si cum verificam nivelul de ulei?

Ideal ar fi sa verificam nivelul in fiecare luna. In conditii normale de condus, acesta trebuie sa ramana la nivel sau sa scada foarte putin in decursul unui an de zile. Nivelul de ulei trebuie sa fie mereu la punctul MAXIM indicat de joja. Daca ajunge cumva la punctul MINIM, trebuie sa adauga imediat ulei pana ajunge la nivelul optim.

Linia de sus (dreapta pozei) arata nivelul maxim, iar linia de jos (stanga) arata nivelul minim de ulei.

Ca sa verificam uleiul cel mai bine, masina trebuie sa fie asezata perfect la orizontala (nu in vale, sau ridicata intr-o parte). Ideal ar fi ca verificarea sa se faca dimineata, dupa ce masina a stat cu motorul oprit toata noaptea si uleiul a coborat in totalitate in baie - locul in care se masoara cu joja. Scoatem joja, o curatam cu o carpa, dupa care o bagam inapoi. O scoatem din nou si citim nivelul de ulei.


Ce se intampla daca nivelul este scazut?

In primul rand, riscam sa stricam tot motorul. Pompa de ulei nu va avea ce sa pompeze in motor, asa ca multe componente nu vor fi lubrifiate. Vor incepe sa scoata sunete (tachetii, axa cu came, culbutori, etc.) si in cel mai rau caz, segmentii se vor bloca si vor cala motorul. Daca insa ne prinde lipsa de ulei cand suntem in turatie mare, riscam sa blocam pistoanele cu totul. Insa pana acolo, avem un consum de carburant ridicat, iese fum alb pe teava de esapament si masina se incalzeste mai repede. Intr-un singur cuvant, daca mergem fara ulei cat trebuie, ne va costa BANI multi!


Cum ne protejam uleiul din motor?

Cel mai important este sa folosim uleiul cu vascozitatea recomandata de producator si sa-l schimbam la timp. In plus, bine ar fi daca la orice pornire a masinii, stationam 30 de secunde pe loc, dupa ce am pornit motorul. Astfel, motorul va avea timp sa-si lubrifieze toate componentele inainte sa pleci la drum si sa bagi motorul in sarcina. La fel si la oprirea masinii, cand este bine sa lasam motorul sa mearga la relanti vreo 30 de secunde, inainte sa iesim din masina - mai ales la motoarele turbo, pentru a raci turbina cum trebuie.
In plus, verificarea nivelului cu ajutorul jojei este bine sa fie facuta lunar, pentru ca nu necesita mari cunostinte de mecanica auto si poate fi facuta de oricine.

No comments:

Post a Comment

Registration