Search This Blog

Sunday, May 8, 2011

Cum sa alegem jantele pentru masina

Ansamblul unei roti la o masina este format din janta plus anvelopa. Dar ambele componente sunt la fel de importante! Insa multa lume uita de acest lucru si lasa pe seama anvelopelor partea practica, de functionalitate, iar pe jante se pune povara aspectului estetic. Sa fie oare bine asa?

Jantele sunt poate cel mai schimbat element al unei masini, fiind totodata si cel mai de impact accesoriu de styling exterior. Asa ca nu e de mirare faptul ca jantele sunt cel mai important element de tuning al unei masini. Insa din pacate, tot mai multa lume isi alege rotile cu ochii, nu cu mintea. Adica rotile se aleg in functie de aspect si nu neaparat de functionalitate. Dar cum putem sa alegem jantele pentru masina noastra cel mai bine?

Cred ca rotile le putem incadra in doua mari categorii: OEM (originale) si aftermarket. Evident, fiecare din aceste doua categorii are subcategoriile ei, in functie de scop si pret. Mai precis, exista jante OEM de foarte buna calitate, rezistente, evident ceva mai scumpe, jante performante, de competitie, cele mai scumpe, dar si jante mai slab calitative, destinate unor masini low-cost, care au un pret mai mic. Insa marea oferta si cea mai larga variatiune se afla in segmentul jantelor aftermarket. Firme consacrate, precum OZ, fac jante pentru cel mai inalt nivel de motorsport, din aliaje ultra usoare, dar care costa foarte mult. Sunt si roti pentru segmentul mediu, dar si roti ieftine de tot, pentru orice buzunar.

Cum alegem rotile pentru masina noastra?

In primul rand, trebuie sa stim exact la ce folosim masina pe care vrem sa le montam. Cel mai intalnit caz este cel al masinilor de zi cu zi, masini de familie, carora vrem sa le aducem un suflu de aer proaspat, schimbandu-le aspectul cu ajutorul unui nou set de roti. Urmeaza cazul celor care folosesc masina in scopuri mai sportive, fie ca vorbim de curse sau diverse competitii. Din pacate, cei mai multi sunt soferii care isi aleg jantele dupa un singur criteriu: cat mai mari si mai spectaculoase! Nu este intotdeauna bine, si trebuie sa ne luam macar dupa cateva criterii cand le alegem. Dezvoltam imediat fiecare categorie.

Cum alegem jantele pentru o masina de familie?

Daca avem o masina normala, fara pretentii la performante, dar ne-a lovit pasiunea pentru tuning si vrem sa-i schimbam rotile, sau ne-am saturat de jantele de tabla, trebuie sa ne uitam la cateva aspecte. In primul rand, este indicat ca la o masina care se foloseste zi de zi, sa fie respectate dimensiunile de jante pe care le propune producatorul autoturismului. Mai precis, daca avem sa zicem un Renault Megane, vom vedea ca putem monta, conform spuselor francezilor de la Renault, jante de maximum 17 inch. Ideal ar fi ca pentru o masina de zi cu zi sa avem aceleasi dimensiuni de jante / anvelope ca cele din fabrica, dar un model mai frumos. Iar motive sunt destule: suspensia si articulatiile au fost gandite pentru o anumita greutate a rotii si un anumit balon al anvelopei. Daca punem jante mai mari, ingreunam roata iar cauciucul trebuie sa aiba balonul mai mic. De aici rezulta vibratii si socuri mai mari, iar la un mers zilnic in astfel de conditii, o vizita prematura la service este garantata.

In general, la o masina de familie, care circula mult, trebuie sa pastram dimensiunea. In rest, alegem modelul care ne place, din punct de vedere vizual. Nu folosim masina in scopuri competitionale, asa ca nu ne intereseaza nici sa fie din aliaj ultra-usor si nici sa aiba vreo rezistenta uluitoare. Asa ca, un alt criteriu dupa care putem sa alegem rotile pentru o masina banala este pretul, si anume cat mai mic. In general un pret mic dezvaluie si calitate ceva mai inferioara. Dar, repet, nu avem nevoie de calitate mare in acest caz.
Jante OEM de Mercedes, AMG style

Un compromis excelent pentru o situatie de acest gen il reprezinta rotile OEM. De exemplu, daca am avut un BMW care are din fabrica roti de aliaj pe 16, putem apela la un set de roti OEM, dar pe 17, daca permite producatorul. In general, jantele OEM sunt subapreciate pe piata second-hand, asa ca gasim multe modele la preturi bune.

Scurt si la obiect: la o masina de familie, de zi cu zi, putem sa-i alegem un set de jante aftermarket ieftine sau un set de jante OEM second-hand, dar de dimensiunea indicata de producator.

Cum aleg rotile pentru o masina de motorsport?

Fie ca vorbim de Drag-Racing, viteza in coasta, raliu sau alte sporturi pe 4 roti, avem nevoie de jante speciale. Acestea sunt de cele mai multe ori aftermarket, insa si producatorii au jante OEM destinate unei utilizari mai sportive.

In principal, cand vorbim de jante pentru o masina de competitie, pretul este ultimul aspect pe care trebuie sa-l luam in calcul. Ne intereseaza altceva: greutatea, rezistenta si dimensiunea. O janta speciala pentru competitie, cum ar fi Speedline Corse, pe 18 inch, are numai 8 kg, in timp ce una aftermarket mai ieftina, de aceeasi dimensiune, are cam 12-15 kg. In plus, aliajul din care este facuta o janta destinata pentru motorsport este unul mai dur si mai rezistent.
Jante aftermarket Speedline Corse, pe masina lui Ken Block

Dimensiunea jantelor pentru masina noastra de competitie trebuie sa o alegem cu cap. La unele masini mai slab motorizate, un upgrade in dimensiune, de la 16 la 18 inch sa zicem, poate cauza mai mult rau: demaraj mai mic, tensiuni crescute in planetare si cutia de viteze, etc. In schimb, la o masina puternica, niste jante mai mari vor da mai multa aderenta si stabilitate. Asadar e bine sa alegem dimensiunea rotilor noi in functie de masina pe care vrem sa le montam.
Jante OEM de BMW M3, ce pot fi folosite si in motorsport

Exista si jante OEM care au fost facute de fabricant cu gandul la performanta. Aceste roti au fost montate pe masini ceva mai speciale, cum ar fi BMW M3, Mercedes AMG, Lancia Delta Integrale, Audi RS4, etc. Sunt jante originale, dar cu specificatiile celor de competitie: forjate pentru rezistenta si fabricate din aliaje ultra-usoare. Acestea se pot cumpara second-hand, insa calitatea se regaseste si in pret, care este unul destul de piperat. Insa, daca vorbim de masina de curse, nu trebuie sa ne uitam la pret decat in ultima instanta. Dar chiar si asa, jantele OEM mai speciale, second-hand, sunt un compromis excelent la jantele aftermarket de competitie.

Jantele influenteaza si consumul de carburant! Evident, o masina care trage dupa ea 4 jante cu anvelope grele, insumand 100 de kg, va consuma ceva mai mult decat una care are un set complet de jante cu anvelope usoare. E un aspect care nu il ia nimeni in seama, dar conteaza, mai ales la masinile folosite intens.

Scurt si la obiect: daca ai masina de curse, ia-ti jante cat mai usoare, dar de dimensiunea care se potriveste cu puterea si modificarile masinii tale.

OEM vs. aftermarket

Un lucru este clar: jantele originale de producator, din aliaj, sunt mai bune decat 90% din oferta de jante aftermarket. Asta pentru ca jantele de fabrica, marca BMW, Nissan, Mercedes, etc. sunt facute cu simt de raspundere, de obicei in tarile de origine (Germania, Japonia, etc.) si sunt mult mai rezistente. Nu e de mirare, ca daca mergem la BMW sa comandam un set de jante de E36 M3 Forjate ne vor costa cateva mii de euro, noi (modelul care s-a pus in anii 1995 - 1998). Aceleasi jante second-hand costa cam 400-500 de Euro. Jantele aftermarket din aliaj incep de la 1000 de lei (LEI!!!) setul de 4 roti.
Jante aftermarket OZ Racing cu prindere centrala, folosite in FIA GT

Jantele aftermarket de larg consum (exceptie fac cele de competitie) sunt din aliaje mai moi, mai putin rezistente decat cele originale, fabricate in China de cele mai multe ori. Din pacate, la acestea se pune accentul mai mult pe aspectul exterior, decat "cel interior". Adica conteaza sa fie frumoase, pentru ca designul frumos vinde, dar nu si rezistente sau usoare.

Jantele aftermarket sunt mai frumoase? Cu siguranta. Dar sunt si mai proaste, nu degeaba sunt si ieftine. Un pret mai mic inseamna un aliaj de slaba calitate, care se va indoi si in final se va crapa de la socuri mai repede.

Ma intereseaza doar sa arate bine, cum aleg?

Cea mai mare categorie de oameni care vrea sa-si schimbe rotile la o masina este interesata doar de cum arata masina. Atinge in contraripi? Nu atinge. Atinge ceva roata din spate daca pun 3 oameni pe bancheta? Nu atinge. Bun, le-am luat!


Jante aftermarket cromate, mari si grele, dar atragatoare

Cam asa se cumpara rotile in Romania. Insa daca te intereseaza doar aspectul, uita-te macar cat de putin la bani si la calitatea jantelor. Nu de alta, dar niste jante mari, cu anvelope care au talon mic de tot, de 35 sau 40, sunt mai predispuse la indoituri si crapaturi. Adica daca vrei sa-ti pui roti de 18 inch pe Logan, ia-ti macar unele mai rezistente, dai ceva mai multi banuti initial, dar macar nu vizitezi vulcanizarea saptamanal ca sa roluiesti jantele...

Concluzia
Pentru o masina de zi cu zi, alege-ti jantele in functie de criteriile practice, care "tin cu casa" si nu fac mai mult rau decat bine. Pentru o masina de curse, nu te uita la bani, uita-te la partea tehnica legata de performanta. Iar daca vrei doar ca masina ta sa arate bine de tot si sa faci un upgrade considerabil, alege ce-i place ochiului tau cel mai mult, dar asteapta-te la consecinte negative. Insa indiferent de ce alegi, nu uita sa te uiti la CODURILE de pe jante, ca sa te asiguri ca se potrivesc pe masina ta la prinderi, dimensiune ET, latime, etc. Sau daca iti place sa fii conservator si tii la un aspect clasic al masinii tale, n-ar fi rau sa vezi care este noul trend in tuning: jantele clasice.

1 comment:

  1. Pentru un BMW, poti achizitiona oricand jante la pret mic, online, de pe pieseauto.ro
    Drum bun!

    ReplyDelete

Registration