Search This Blog

Monday, December 3, 2012

New Toyota Auris 2013

PREMIERA NATIONALA! Test Drive Toyota Auris 2013: echilibru compact

Toyota Auris reprezinta clasa compacta a producatorului japonez. Daca pana acum nu am reusit sa testam generatia anterioara de Auris, iata ca acum am fost printre primii la nivel European care ne-am pus la volanul noului model, abia lansat in Portugalia. Segmentul C de masini hatchback este unul foarte dezbatut si aglomerat, insa cei de la Toyota au scos o noua generatie de Auris tocmai pentru a trece de la "amatori", la profesionisti. A reusit oare Toyota sa dezvolte o masina demna sa ajunga in topul masinilor compacte de pretutindeni?
 
PREMIERA NATIONALA! Test Drive Toyota Auris 2013: echilibru compact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
EXTERIOR 9/10
Gata, de acum modelul Auris spune adio timiditatii si absentei din peisaj! Daca generatia anterioara era doar o alta masina hatchback ce incearca sa se lupte cu cei mai mari si mai cunoscuti producatori europeni ce domina acest segment, iata ca acum noul Auris are cel putin aspectul de a face fata rivalilor actuali. Un design proaspat, nou, modern si indraznet in acelasi timp, cu asta vine pentru 2013 acest model. Ba mai mult, forme noi si agresive ce subliniaza trasatura sportiva pe care s-a pus mai mult accent de aceasta data. In partea din fata, faruri ascutite si subtiri, prelungite direct cu grila frontala - nimic nou printre masinile japoneze, dar sub o forma inedita. In lateral, nimic interesant sub soare, dar in partea din spate ne bucura un peisaj total... ciudat. Ciudat de interesant: o luneta de mici dimensiuni, stopuri inspirate din ochii lui Optimus Prime si un spoiler "furat" pesemne de la o masina de competitie.
Dupa ce tragem linie, ne dam seama ca Auris 2013 este cu adevarat ceva nou. Nu doar pentru Toyota, ci pentru intregul segment in care se incadreaza.

PREMIERA NATIONALA! Test Drive Toyota Auris 2013: echilibru compact

PREMIERA NATIONALA! Test Drive Toyota Auris 2013: echilibru compact

PREMIERA NATIONALA! Test Drive Toyota Auris 2013: echilibru compact

INTERIOR 8/10
Japonezii nu au stat pe ganduri si au modificat radical si interiorul noului Auris fata de modelul precedent. Mai precis, nu are nicio legatura cu vechiul model, nici ca aspect, nici ca aranjament si nici ca feeling. In primul rand, trebuie sa mentionez calitatea materialelor: este de la foarte buna in sus. Indiferent de varianta de echipare, nu vei gasi plastice care sa-ti transmita impresia de ieftin si lucru facut la repezeala. Cei de la Toyota s-au laudat in cadrul conferintei de presa ca au reusit sa faca tot bordul mai ergonomic, orientat spre sofer, dar si mai practic. Si eu cred ca nu se laudau degeaba. Ceasurile de bord sunt conventionale, mari si vizibile, acolo unde este normal sa fie, fara afisaje digitale sau iluminate excesiv. Volanul imbracat in piele este de dimensiuni perfecte, atat ca diametru, cat si ca grosime, ceea ce iti confera o priza fara repros.

Partea care poate naste controverse este consola centrala, care mie insa mi-a placut. Este predominata de ecranul LCD al navigatiei, sub care gasim butoanele climei. Tot aici, in partea de sus, sunt si cele doua prize de aer centrale, care nu au nicio legatura cu cele laterale: unele rotunde, altele dreptunghiulare. Un contrast care nu deranjeaza. Un element care a fost dezbatut destul de mult il reprezinta ceasul digital de pe bord: de ce este digital, de ce este pozitionat acolo, de ce e albastru, etc. Eu insa il regasesc util: nu avea ce sa caute pierdut printre ceasurile de bord, departe de privirile celorlalti pasageri. Nu avea ce sa caute mic si timid, undeva pe ecranul LCD al navigatiei. In pozitia actuala, mare si vizibil, il ajuta atat pe sofer, cat si pe ceilalti pasageri, fara a interveni in concentrarea lor.

PREMIERA NATIONALA! Test Drive Toyota Auris 2013: echilibru compact

In rest, noul Auris 2013 vine cu scaune noi, mai sportive si cu sustinere laterala mai pronuntata, ornamente de culoarea titanului si aluminiului, finisari de piele si chiar tapiterie de piele, optional. Per total, interiorul este bine realizat, placut atat la privit cat si la atingere, practic si gandit sa usureze munca soferului. Daca ar fi ceva de comentat negativ, poate ar fi monotonia data de culorile inchise folosite de Toyota, cel putin pe modelul testat de noi. Insa exista si posibilitatea alegerii unui model cu tapiterie deschisa la culoare, lucru care mai insenineaza atmosfera.

SPATIU 7/10
Am testat mai multe modele din gama compacta, si la capitolul spatiu, Auris nu este cel mai incapator. Noul model are un portbagaj de 360 de litri care se poate mari considerabil odata cu rabatarea banchetei spate. Insa masina este depunctata cel mai mult in situatia in care toate cele 5 locuri sunt ocupate de pasageri. E greu sa mergi cu un Auris incarcat la capacitate maxima, pentru ca locul din spate nu este foarte generos. In cazul unui numar de 4 pasageri, lucrurile devin mai docile, dar chiar si asa, nu spatiul este punctul forte al masinii. Pentru o familie cu copii, este masina ideala, dar cand vor sa iasa la plimbare 4 sau 5 adulti, realizezi ca spatiul pentru genunchi in spate este cam mic. Masina sta insa bine la spatiile pentru depozitare din interior: torpedou mare, cotiera ce poate adaposti multe lucruri, destule locuri pe bord, consola si in fetele de usi pentru diverse amanunte pe care ti le doresti la indemana.

PREMIERA NATIONALA! Test Drive Toyota Auris 2013: echilibru compact

MOTOR 7/10
Pe parcursul celor doua zile de testare, am avut ocazia sa conduc un Auris hibrid, cu motorizare 1.8 plus motor electric, totalizand 136 cp, dar si o varianta pe benzina de 1.6 litri si 132 cp. Din pacate, nu am reusit sa testez si varianta diesel, de 2.0 litri si 124 cp, care probabil mi-ar fi placut cel mai mult. Despre modelul hibrid, numit Hybrid Sinergy Drive (HSD), este un hibrid complet, adica poate merge doar complet electric sau electric si termic. Desi consumul cu acest motor este unul foarte mic, mai ales la nivel urban de aglomeratie mare, cei 136 de cp cumulati din cele doua motoare nu se prea simt. Si pentru ca performantele sunt net inferioare fata de o motorizare pe motorina, iar consumul este similar, i-am acordat nota 6/10. Motorului pe benzina i-am acordat nota 8/10, ceea ce a dus la media de 7/10. Motorul pe benzina de 1.6 litri este ceva mai sprinten fata de cel hibrid, insa pare realizat tot cu gandul la mersul urban, si asta pentru ca daca iti doresti performante ceva mai bune, ca atunci cand ai nevoie pentru o depasire, acesta trebuie turat semnificativ. Prin urmare, noul Auris Hybrid este destinat exclusiv celor ce doresc o masina de oras economica si care tine cu natura, iar modelul pe benzina de 1.6 litri este pentru cei care doresc o varianta mai accesibila la cumparare.

PREMIERA NATIONALA! Test Drive Toyota Auris 2013: echilibru compact

TRANSMISIE 8/10
Modelul hibrid testat de noi era dotat cu o transmisie E-CVT (Electronic continuously variable transmission). Recunosc, nu prea stiu cum functioneaza aceasta transmisie, dar este ca una automata care este continua si nu schimba treptele in mod conventional. Se pare ca singurul avantaj este liniaritatea cu care schimba treptele, insa compromitand performanta si sportivitatea. Dar daca ne gandim ca o masina hibrid este destinata mersului urban, atunci nu trebuie sa ne facem griji de aceste aspecte. Cat despre modelul pe benzina, acesta avea o cutie manuala in 6 trepte, bine etajata, precisa si cu trepte scurte.

PREMIERA NATIONALA! Test Drive Toyota Auris 2013: echilibru compact

PERFORMANTE 8/10
Accelerare: modelul hibrid accelereaza de la 0-100 km/h in 10,9 secunde si atinge 180 km/h. Varianta pe benzina de 132 cp accelereaza fara indoiala mai repede, insa nu se stiu cifrele oficiale.
Franare: un lucru este cert, si anume ca Auris are frane exceptionale, carora nu le-am gasit niciun defect. Evident ca masina se bucura de ABS, EBS, asistenta la franare si sistem VSC (Vehicle Stability Control).
Suspensii: indiferent de drum, ca e asfalt sau denivelat, suspensiile de pe noul Auris sunt confortabile si se potrivesc cu toata caroseria de minune.

PREMIERA NATIONALA! Test Drive Toyota Auris 2013: echilibru compact

TINUTA DE DRUM 9/10
Am mers cu noul Auris atat in mediu urban, cat si extra-urban, la viteze mari si mici. Recunosc, nu am mers cu generatia veche, dar va pot spune ca acest model 2013 este unul bine echilibrat. Suspensiile sunt confortabile, dar masina nu pierde deloc la capitolul sportivitate si precizie la drum intins. Sta bine pe curbe si chiar la viraje mai agresive, chiar si la viteze mari. Izolatia fonica este buna, indiferent de motorizare, linistea din interior fiind deranjata doar de vantul excesiv care loveste caroseria. Toyota Auris 2013 nu are performante sportive, nici pe hartie, nici in realitate, insa are o tinuta impecabila, ceea ce permite si montarea sub capota a unui motor mai potent. Cine stie, poate in viitor vom vedea si ceva mai puternic - caroseria permite acest lucru.

PREMIERA NATIONALA! Test Drive Toyota Auris 2013: echilibru compact

VIZIBILITATE 8/10
Desi vizibilitatea este buna in fata si in laterale, mai ales ca geamurile laterale de la usile spate se prelungesc cu niste geamuri mici, triunghiulare, al caror unic scop este un plus de vizibilitate, masina pierde din cauza lunetei. Aceasta este mica din cauza designului exterior si partea practica a fost compromisa pentru cea estetica in acest caz. Dar masina este dotata cu camera video de marsarier si senzori de parcare, ceea ce iti fac viata mai usoara. Daca insa aceste sisteme ar fi lipsit, luneta mica ar fi facut din procesul de parcare, o activitate dificila.

PREMIERA NATIONALA! Test Drive Toyota Auris 2013: echilibru compact

SIGURANTA 10/10
Acest model inca nu a fost testat de Euro NCAP. Dar generatia precedenta a primit punctaj maxim la testele de impact in 2006. Si fara indoiala, acest model imbunatatit, mai sigur si mai bine echilibrat, va primi tot punctaj maxim. Mai ales pentru ca cei de la Toyota au pus un accent semnificativ si in protejarea pietonilor. Despre siguranta pasagerilor insa, masina ne spune clar ce are: standard vine cu 8 airbaguri, dintre care si pentru genunchi si cortina, sisteme ABS, VSC, EBD, Isofix, dar si faruri adaptive cu faza automata. In concluzie, ne asumam cand spunem ca noul Auris se va dovedi a fi una dintre cele mai sigure masini ale clasei compact.

PREMIERA NATIONALA! Test Drive Toyota Auris 2013: echilibru compact PREMIERA NATIONALA! Test Drive Toyota Auris 2013: echilibru compact

DOTARI 9/10
La capitolul dotari, noul Auris sta bine. Masina se va vinde la nivel global in 4 variante, pentru toate buzunarele: Live (Entry), Active (Mid), Style (Sport) si Lounge (High). Nu stim inca lista de dotari ce vor veni in varianta standard, la echiparile accesibile. Dar masina poate fi customizata in functie de buget cu multe accesorii: geamuri electrice, clima cu doua zone, scaune incalzite, pilot automat, sistem multimedia Toyota Touch, navigatie Touch & Go, sistem audio JBL, conectivitate iPod, USB si citire MP3, plafon panoramic, camera video marsarier, senzor ploaie si lumina, faruri xenon, Simple Intelligent Park Assist (SIPA), sistem Smart Entry, interior piele si multe altele. Auris nu va avea insa pe lista de dotari optionale sisteme pretentioase de siguranta, cum au masinile de top, cum ar fi avertizarea la schimbarea benzilor, pentru unghiul mort, pilot automat cu radar, etc.

PREMIERA NATIONALA! Test Drive Toyota Auris 2013: echilibru compact

CONSUM 8/10
Varianta hibrida cu motor 1.8 cuplat cu motorul electric si transmisia E-CVT a realizat un consum de 5,2 litri la 100 km. Partea interesanta este ca acest consum ce poate fi considerat redus si de bun-simt este valabil si... in oras. Si asta pentru ca in oras, masina hibrida va merge mai mult doar pe baza motorului electric, ceea ce va contribui simtitor la un consum poate chiar mai mic decat cel extern. Modelul pe benzina de 1.6 litri a consumat in medie cam 7,5 litri la 100 km, un rezultat bun, dar deloc spectaculos. Fara indoiala, si la acest capitol, motorizarea diesel pe care nu am reusit sa o testam ar fi stat undeva la mijloc, intre hibrid si benzina.

PREMIERA NATIONALA! Test Drive Toyota Auris 2013: echilibru compact

PRET 8/10
Oficial, cei de la Toyota nu au anuntat un pret pentru noul Auris, indiferent de motorizare si dotari. Insa este de asteptat ca in Romania, varianta hibrida sa coste in jurul sumei de 20.000 de Euro, cu tot cu TVA. Probabil ca cea mai accesibila motorizare va fi cea de 1.33 Dual VVT-i si va avea un pret de pornire in jurul sumei de 15.000 de Euro. Vom reveni insa in scurt timp cu preturile oficiale, date de producator. Insa avem convingerea ca nu suntem departe de realizate, ceea ce pozitioneaza noul Auris intr-o gama accesibila, mai ales ca avem la dispozitie si o varianta hibrid.

PREMIERA NATIONALA! Test Drive Toyota Auris 2013: echilibru compact

SPECIAL: Auris Full - Hybrid 9/10
Intrebarea care este pe buzele multora dintre voi: de ce mi-as cumpara o masina hibrid? In cazul lui Auris Hybrid, care are 136 cp, adica suma puterilor scoase de un motor pe benzina de 1.8 litri si unul electric de 60 kW, din care se scade pierderea in transmisie, nu avem de-a face cu o masina performanta. Masina are 3 moduri de condus din care poti alege: EV, ECO si Sport. In modul EV, dedicat mersului cu motorul electric, se evita pe cat posibil pornirea celui termic. Insa chiar si asa, odata ce calcam acceleratia mai tare cand avem nevoie de putere, desi suntem in modul EV, motorul de 1.8 litri porneste si dispare toata ideea de masina electrica. Modul ECO este mersul normal, pe motor electric la viteze mici si combinat cand e nevoie de putere. Iar modul Sport nu face nimic altceva decat sa-i permita transmisiei E-CVT sa schimbe treptele (in continuare insesizabil) la o turatie mai mare. Prin urmare, modul EV este inutil, ca nu lasa masina niciodata numai pe motorul electric. Iar modul Sport... poate ceva mai putin inutil, ca si in modul ECO, odata ce calci pedala brusc, motorul se tureaza cat doresti (un fel de kick-down).

PREMIERA NATIONALA! Test Drive Toyota Auris 2013: echilibru compact

Asadar, de ce mi-as lua o masina hibrid? In primul rand, ca in oras consuma foarte putin. Consuma mai putin ca orice diesel si ca orice benzinar, aspirat sau turbo. Si in al doilea rand, pentru ca o masina hibrid este cel mai apropiat vehicul de o masina 100% electrica, ce spune multe despre cel care o conduce. Si anume ca la volan este o persoana plina de personalitate, cu valori mari, altruist si echilibrat. Cine nu si-ar dori sa fie asa?

PREMIERA NATIONALA! Test Drive Toyota Auris 2013: echilibru compact

Noua Toyota Auris este ceva. De fapt, este altceva. O masina cu personalitate, individuala si speciala. Toyota ne-a obisnuit in ultimii ani sa faca masini pentru mase, cu milioanele, sa castige premii de cel mai bine vandut brand auto din lume, sa faca masini fiabile pentru toate varstele, sa fie pretutindeni si sa manance miliarde de kilometri in lumea larga. Iata ca de acum, Toyota vrea sa intre intr-o dimensiune noua. Cu noul Auris prinde un curaj nebanuit de a deveni o masina diferita, care se adreseaza celor cu un mesaj de transmis. De succesul masinilor Toyota nu se indoaie nimeni, asta e clar. Dar de acum inainte, meniului clasic de rezistenta, fiabilitate si calitate i se mai adauga ceva: personalitate acuta . Sa insemne asta ca Toyota si-a imbunatatit formula de succes?

Fara indoiala.

PUNCTAJ TOTAL: 108 / 130



Toyota Auris 2013
  • Hybrid: 1800 cmc, 4 cilindri + motor electric 60 kW, 136 cp DIN
  • 1.6 Valvematic: 1600 cmc, 4 cilindri, 132 cp
  • transmisie E-CVT sau manuala in 6 trepte
  • 0 - 100 km/h: 10,9 secunde (Hybrid)
  • viteza maxima: 180 km/h (Hybrid)
  • greutate proprie: ~ 1200 kg
  • locuri: 5
  • consum mixt: 5,2 (Hybrid) / 7,5 (benzina)
  • pret pornire: necunoscut
 

No comments:

Post a Comment

Registration