In primul rand, vreau sa stiti ca acest text nu este destinat celor care merg cumpatat si stiu sa-si adapteze stilul de mers la conditiile de drum. Ci este pentru acei soferi, care din pacate sunt destul de multi, ce cred ca atunci cand vine potopul pot merge la fel ca si pe vreme frumoasa. Si se mira de ce sfarsesc intr-un copac sau cu masina pe butuci.
Nu vom vorbi aici nici de vreo ploaie trecatoare sau una usoara, cum sunt in 90% din situatii. In aceste cazuri, singurul care se schimba este traficul - romanul cand vede doi stropi de ploaie, lasa metroul si autobuzul si se urca in masina. Rezultatul? Trafic aglomerat si bara la bara. Cel putin, asa este in Bucuresti.
Haideti sa discutam despre situatiile mai grave, ca atunci cand anunta astia coduri galbene si rosii de furtuna. Adica atunci cand in cateva minute ploua cat nu ploua in 100 de ani in desert. Cam asa s-a intamplat si saptamana trecuta, chiar si in week-end. Vine ploaia torentiala, cu vant si grindina, si totul se termina.
Ce se intampla odata cu ploaia torentiala?
Sunt zone in care canalizarea nu mai face fata si se ivesc acele uriase balti, uneori mai mari decat lacul Circului si mai adanci de 1 metru. Daca avem vant puternic, ne trezim cu copaci cazuti, acoperisuri luate pe sus, cabluri si bannere cazute in mijlocul drumului. Unde mai pui si trecatori grabiti si neatenti...
Insa acestea sunt doar cauze, asa cum se intampla ele in Bucuresti. Iar efectele se revad mai ales pe soferii teribilisti si neexperimentati: accidente, stricarea masinii, oprirea motorului in balti, stropirea pietonilor, etc.
Haideti sa vedem ce se intampal concret. Pe ploaie puternica, de abia fac fata stergatoarele pe viteza maxima, mai sunt destepti care alearga cu viteza sa ajunga acasa, de parca atunci cand stau la volan ii uda cineva. Numai ca multi nu s-au intalnit cu senzatia de acvaplanare si se lovesc de ea cand e prea tarziu. Mai precis, apa in cantitate mare, la o anumita viteza, nu mai poate fi aruncata in parti de profilul anvelopei. Asadar nu ramane decat ca anvelopa sa gliseze pe apa, ceea ce duce la o lipsa totala de control asupra masinii, adica la accident. Multe accidente se intampla pe ploaie din cauza acvaplanarii. De fapt din cauza ca soferul merge prea repede pe ploaie. Cand mergi prea repede si incepi sa simti masina ca se misca incet de spate, e timpul sa o lasi mai moale.
Inca un efect pe care l-am intalnit la cateva masini saptamana trecuta cand era furtuna: trecerea cu viteza prin baltile pline de apa. Si aici ma refer la viteza destul de mica, dar totusi mare pentru a aborda o baltoaca de 40 cm adancime. Adica daca iei cu 50 km/h o asemenea balta, poti sa ai probleme serioase. Cam asa au patit si cateva masini: apa cu presiune care tasneste de sub roti ajunge la diverse elemente electrice, poate provoca un scurt circuit, poate strica senzorii de frana, etc. Adica daca faci pe viteazul si te crezi in Montagne-Rousse, scoti banul din buzunar si platesti reparatia. Nu mai zic de cativa soferi care isi adunau scuturile cazute tot de la presiunea apei... Scuturile de plastic de sub masina sunt prinse in cleme, tot de plastic. Iar presiunea apei poate sa-l smulga foarte usor. Asadar, cand vezi baltoace de apa, las-o mai moale si treci in siguranta.
O alta problema cu ploaie este ca acopera gropile. Am vazut o masina trasa pe dreapta, cu un cuplu bine imbracat, uzi amandoi pana la piele, uitandu-se mirati la ambele roti din fata ca au pana. Era un Audi A8 cu jante de aliaj, destul de mari, dar de fabrica. Avea pana la ambele roti, probabil si ceva aliaje indoite... Ei bine, acestia abordasera mai devreme, pe langa cheiul Dambovitei, o portiune cu apa de-o palma. Nu tu acvaplanare, nu tu pagube pe sub masina, dar ia uite cum statea marele sant lasat neacoperit de Dorel, pitit sub apa. Bang-bang, mai merg oamenii 200 de metri, toti senzorii se aprind, masina pe dreapta. Ati prins ideea, nu? Ei bine, apa are talentul de a masca gropile si obstacolele. Din nou, solutia este pe ploaie sa o lasi mai incet, sa adaptezi viteza la conditiile de mers, cum ar zice politistii.
Ce se mai poate intampla? Daca ploua serios, stergatoarele iti mai alina vizibilitatea, dar tot e proasta. Risti sa te trezesti cu un pieton in fata, chiar pe trecerea de pietoni, un om pe care nu l-ai vazut din cauza vizibilitatii scazute. Si ca pieton, pe ploaie, el se grabeste si nu e nici el atent. Din nou, ploaie = viteza mai mica.
Chiar si atunci cand nu suntem la volan, ploaia ne poate face surprize. Nu ar fi rau sa evitam zonele cu copaci batrani, zone in care s-a mai intamplat sa cada arbori. Sau zone impanzite de stalpi si bannere, care actioneaza ca o vela. De fapt aici e cu dus si intors, ca doar copacii aia putrezi ii putem evita cu succes. Ca in rest, plecam de langa o zona pe care o credem periculoasa, si ne trezim cu acoperisul de la bloc pe capota. Ideal ar fi un garaj, dar 99% din romani nu au asa ceva. Asadar, pe ploaie, chiar daca vara bate soarele ca la balamuc, e bine sub cerul liber sa parcam masina.
Concluziile ploii
- cand vezi ca ploua serios, aprinde farurile sa te faci vizibil si mergi mult mai incet
- nu o calca pe ploaie, nu stii peste ce dai sub apa si iti strici masina
- incetineste la orice trecere, nu stii ce pieton grabit iti sare in fata
- traverseaza baltoacele cu viteza minima, nu stii nici ce e sub ele si nici nu vrei sa-ti ajunga apa la motor
- ia-ti stergatoare bune, care nu lasa dungi si nici urme, te vor ajuta sa vezi mai bine
- fii mult mai atent la cei din jur, pentru ce odata cu ploaia ai devenit mai putin vizibil
- cel mai important: redu viteza, redu viteza, redu viteza.
Cu siguranta ne-au mai scapat cateva amanunte despre condusul pe timp de ploaie. Asa ca speram sa ne ajuti si tu. Spune-ne din experienta ta si ce ai mai vazut ca se intampla in trafic atunci cand ploua. Crezi ca trebuie sa-ti schimbi stilul de condus cand vine apa?
Nu vom vorbi aici nici de vreo ploaie trecatoare sau una usoara, cum sunt in 90% din situatii. In aceste cazuri, singurul care se schimba este traficul - romanul cand vede doi stropi de ploaie, lasa metroul si autobuzul si se urca in masina. Rezultatul? Trafic aglomerat si bara la bara. Cel putin, asa este in Bucuresti.
Haideti sa discutam despre situatiile mai grave, ca atunci cand anunta astia coduri galbene si rosii de furtuna. Adica atunci cand in cateva minute ploua cat nu ploua in 100 de ani in desert. Cam asa s-a intamplat si saptamana trecuta, chiar si in week-end. Vine ploaia torentiala, cu vant si grindina, si totul se termina.
Ce se intampla odata cu ploaia torentiala?
Sunt zone in care canalizarea nu mai face fata si se ivesc acele uriase balti, uneori mai mari decat lacul Circului si mai adanci de 1 metru. Daca avem vant puternic, ne trezim cu copaci cazuti, acoperisuri luate pe sus, cabluri si bannere cazute in mijlocul drumului. Unde mai pui si trecatori grabiti si neatenti...
Insa acestea sunt doar cauze, asa cum se intampla ele in Bucuresti. Iar efectele se revad mai ales pe soferii teribilisti si neexperimentati: accidente, stricarea masinii, oprirea motorului in balti, stropirea pietonilor, etc.
Haideti sa vedem ce se intampal concret. Pe ploaie puternica, de abia fac fata stergatoarele pe viteza maxima, mai sunt destepti care alearga cu viteza sa ajunga acasa, de parca atunci cand stau la volan ii uda cineva. Numai ca multi nu s-au intalnit cu senzatia de acvaplanare si se lovesc de ea cand e prea tarziu. Mai precis, apa in cantitate mare, la o anumita viteza, nu mai poate fi aruncata in parti de profilul anvelopei. Asadar nu ramane decat ca anvelopa sa gliseze pe apa, ceea ce duce la o lipsa totala de control asupra masinii, adica la accident. Multe accidente se intampla pe ploaie din cauza acvaplanarii. De fapt din cauza ca soferul merge prea repede pe ploaie. Cand mergi prea repede si incepi sa simti masina ca se misca incet de spate, e timpul sa o lasi mai moale.
Inca un efect pe care l-am intalnit la cateva masini saptamana trecuta cand era furtuna: trecerea cu viteza prin baltile pline de apa. Si aici ma refer la viteza destul de mica, dar totusi mare pentru a aborda o baltoaca de 40 cm adancime. Adica daca iei cu 50 km/h o asemenea balta, poti sa ai probleme serioase. Cam asa au patit si cateva masini: apa cu presiune care tasneste de sub roti ajunge la diverse elemente electrice, poate provoca un scurt circuit, poate strica senzorii de frana, etc. Adica daca faci pe viteazul si te crezi in Montagne-Rousse, scoti banul din buzunar si platesti reparatia. Nu mai zic de cativa soferi care isi adunau scuturile cazute tot de la presiunea apei... Scuturile de plastic de sub masina sunt prinse in cleme, tot de plastic. Iar presiunea apei poate sa-l smulga foarte usor. Asadar, cand vezi baltoace de apa, las-o mai moale si treci in siguranta.
O alta problema cu ploaie este ca acopera gropile. Am vazut o masina trasa pe dreapta, cu un cuplu bine imbracat, uzi amandoi pana la piele, uitandu-se mirati la ambele roti din fata ca au pana. Era un Audi A8 cu jante de aliaj, destul de mari, dar de fabrica. Avea pana la ambele roti, probabil si ceva aliaje indoite... Ei bine, acestia abordasera mai devreme, pe langa cheiul Dambovitei, o portiune cu apa de-o palma. Nu tu acvaplanare, nu tu pagube pe sub masina, dar ia uite cum statea marele sant lasat neacoperit de Dorel, pitit sub apa. Bang-bang, mai merg oamenii 200 de metri, toti senzorii se aprind, masina pe dreapta. Ati prins ideea, nu? Ei bine, apa are talentul de a masca gropile si obstacolele. Din nou, solutia este pe ploaie sa o lasi mai incet, sa adaptezi viteza la conditiile de mers, cum ar zice politistii.
Ce se mai poate intampla? Daca ploua serios, stergatoarele iti mai alina vizibilitatea, dar tot e proasta. Risti sa te trezesti cu un pieton in fata, chiar pe trecerea de pietoni, un om pe care nu l-ai vazut din cauza vizibilitatii scazute. Si ca pieton, pe ploaie, el se grabeste si nu e nici el atent. Din nou, ploaie = viteza mai mica.
Chiar si atunci cand nu suntem la volan, ploaia ne poate face surprize. Nu ar fi rau sa evitam zonele cu copaci batrani, zone in care s-a mai intamplat sa cada arbori. Sau zone impanzite de stalpi si bannere, care actioneaza ca o vela. De fapt aici e cu dus si intors, ca doar copacii aia putrezi ii putem evita cu succes. Ca in rest, plecam de langa o zona pe care o credem periculoasa, si ne trezim cu acoperisul de la bloc pe capota. Ideal ar fi un garaj, dar 99% din romani nu au asa ceva. Asadar, pe ploaie, chiar daca vara bate soarele ca la balamuc, e bine sub cerul liber sa parcam masina.
Concluziile ploii
- cand vezi ca ploua serios, aprinde farurile sa te faci vizibil si mergi mult mai incet
- nu o calca pe ploaie, nu stii peste ce dai sub apa si iti strici masina
- incetineste la orice trecere, nu stii ce pieton grabit iti sare in fata
- traverseaza baltoacele cu viteza minima, nu stii nici ce e sub ele si nici nu vrei sa-ti ajunga apa la motor
- ia-ti stergatoare bune, care nu lasa dungi si nici urme, te vor ajuta sa vezi mai bine
- fii mult mai atent la cei din jur, pentru ce odata cu ploaia ai devenit mai putin vizibil
- cel mai important: redu viteza, redu viteza, redu viteza.
Cu siguranta ne-au mai scapat cateva amanunte despre condusul pe timp de ploaie. Asa ca speram sa ne ajuti si tu. Spune-ne din experienta ta si ce ai mai vazut ca se intampla in trafic atunci cand ploua. Crezi ca trebuie sa-ti schimbi stilul de condus cand vine apa?
No comments:
Post a Comment