Anvelopele noi
Cauciucurile noi se fabrica de la zero, asa cum ai face o cafea de la 0, fierband apa, amestecand ingredientele si punand totul la fiert, sau adaugand la final zaharul si laptele. Mai precis, materialul elementelor se fabrica din diverse ingrediente care sunt amestecate si iau forma unei anvelope.
Anvelopele resapate
Acestea sunt ca o cafea de trei zile reincalzita sau refiarta. Adica pastrezi cafeaua de acum cateva zile si enventual mai adaugi zahar si cafea apoi pui la fiert. Practic anvelopele resapate au o baza veche a unui cauciuc folosit.
Diferenta intre anvelope noi si cele resapate
Anvelopa noua se face complet in urma unui proces care are loc in acelasi timp: formarea corpului de baza, a balonului (peretii) si a benzii de rulare. Toate acestea se formeaza la cald si se unesc in timpul constructiei cauciucului care dureaza aproximativ o ora (chiar si mai putin de o ora intr-o fabrica consacrata).
Anvelopele resapate se fac dintr-un cauciuc vechi si o banda de rulare noua. E ca si cum ai avea o pereche de pantofi vechi la care le schimbi talpa, decat sa cumperi unii noi din magazin, schimbi doar ce e tocit sau rupt.
Anvelopele resapate sunt mai ieftine decat unele noi si este normal acest lucru. La o anvelopa noua costa mult mai mult fabricarea balonului si a bazei, care are multe elemente si structura metalica sau sintetica, decat banda de rulare. La un cauciuc resapat aceasta baza exista deja, fiind a unui cauciuc vechi, la care se adauga doar banda de rulare noua. Deci o anvelopa resapata este mai ieftina pentru ca are doar banda de rulare noua, in rest, pe dedesubt, este acelasi cauciuc vechi.
De obicei anvelopele resapate sunt mai grele decat unele noi pentru ca banda de rulare noua, care urmeaza sa fie lipita pe corpul anvelopei vechi, este mai groasa si se adauga materialele adezive. In plus, cauciucul folosit este unul de calitate mai slaba.
In mod normal anvelopele folosite se recicleaza. Cand aruncam un set de anvelope uzate, sunt sanse ca ele sa devina niste anvelope resapate. Evident, nu toate cauciucurile aruncate pot fi transformate in unele reconstruite. Se aleg anvelopele cu o data de fabricatie mai recenta si care nu prezinta nicio alta uzura in afara de cele la banda de rulare. O astfel de anvelopa este special tratata si curatata de vechea banda de rulare. Dupa care, la cald, se lipesc banda de rulare noua si un strat subtire de cauciuc pe peretii laterali, pentru a da o nota de cauciuc nou. Practic, se reia procesul de fabricatie a anvelopei de la etapa in care se monteaza banda de rulare.
De ce pot avea probleme anvelopele resapate?
In primul rand pentru ca sunt diferente dintre materiale si date de fabricatie dintre cele doua parti: baza anvelopei si banda de rulare. In plus, daca anvelopa este mai veche, se pot pierde proprietatile cauciucului original si lipirea sa fie defectuoasa. Pe cand, la anvelopa noua, materialele fiind similare si unirea lor facandu-se la cald in acelasi timp, sunt foarte putine sansele ca banda de rulare sa aiba scapari de aer, sa nu fie echilibrata sau alte defecte. De exemplu, baza unei anvelope resapate poate fii din 2007 iar ea sa fie transformata in cauciuc in 2010. In cei 3 ani de utilizare a anvelopei originale, baza de origine isi pierde din rigiditate, structura metalica nu mai este la fel de rezistenta si cauciucul se intareste. Astfel corpul de baza “second-hand” (folosit), care este utilizat la o anvelopa resapata, nu este la fel de bun ca unul nou.
Avantaje si dezavantaje
Anvelopele resapate au un singur avantaj: pretul de achizitie foarte mic. Dar dezavantaje nu sunt de neglijat. Sunt sanse ca montarea benzi de rulare sa nu fie etansa si sa existe scapari de aer sau la viteze mari sa inceapa sa se desprinda putin si sa scape aer. Mai exista posibilitatea ca anvelopele resapate sa nu fie chilibrate cum trebuie si sa fie necesara o mare cantitate de plumb la vulcanizare pentru a le echilibra. Avand o greutate mai mare, va exista o influenta negativa asupra consumului masinii dvs. Si, nu in ultimul rand, uzura unei astfel de anvelope este mai mare. Dar pretul mult mai mic este de multe ori un avantaj care eclipseaza aceste dezavantaje.
Poti cumpara cauciucuri resapate daca nu ai buget suficient pentru un set de anvelope noi. Sau poti cumpara anvelope reconstruite daca le folosesti o perioada de timp mai scurta, cum ar fi in sezonul rece. La fel, poti apela la ele daca nu aveti de gand sa folositi masina pentru performante mai mari, cum ar fi viteze de top mari. In principal anvelopele resapate sunt un compromis de buget, dar nu unul de durata. Nu putine sunt cazurile in care se cumpara aceste cauciucuri si dupa cateva zile se observa ca pierd aer sau ca se uzeaza destul de mult. Dar acest lucru este normal, se aplica zicala “cat dai, atata face”. Nu-i de mirare ca unul resapat costa 160 de lei pe 15 toli, pentru Logan spre exemplu, in timp ce unul nou incepe de la 250 de lei.
Cum se fabrica anvelopele:
Cum se reconstruiesc anvelopele:
sursa: vanzarianvelopeonline.ro
este posibil ca in magazine cauciucurile resapate sa fie vindute la preturi de cauciucuri noi
ReplyDelete