Search This Blog

Thursday, August 4, 2011

Totul despre suspensiile sport

Pe toti ne ia bucuria in momentul in care nimerim cu masina intr-o groapa si dam cafeaua pe noi sau ne clantane dintii din gura. Daca mai facem si pana, totul este vis! Cu toate astea, mai sunt unii care isi doteaza masina cu suspensii sport. De ce ne-am face masina mai rigida si mai coborata?
 
Totul despre suspensiile sport

Arcurile sport


Nivel de coborare: 15 - 60 mm
Compabilitate: maxima
Confort: bun



Suspensiile sport - bune sau nebune?
Un set complet de arcuri sport


Prima optiune a oricarui impatimit. De ce arcurile sport? Sunt mai multe motive.


Primul si cel mai evident, inclusiv vizual, este garda la sol coborata a masinii tale. O garda la sol micsorata inseamna automat un arc mai dur, deoarece masina fiind coborata nu mai este acceptata aceeasi cursa a suspensiei. Aceasta trebuie micsorata pe partea de inchidere. Pe partea de deschidere, aceasta trebuie pastrata, mentinand cursa amortizorului de serie.


Montarea arcurilor sport asigura implicit o tinuta de drum imbunatatita. Aceasta are doua surse: centrul de greutate mai coborat al masinii si micsorarea inclinarii caroseriei pe viraje (body-roll), franarea si demaraje.


Suspensiile sport - bune sau nebune?
O masina cu suspensie sport, lasata datorita arcurilor mai scurte decat cele de fabrica


Majoritatea arcurilor sport sunt adecvate amortizoarelor de serie, neafectand cursa acestora. Duritatea este bine echivalata cu nivelul de amortizare al unei masini stock.




Arcuri sport + amortizoare sport


Nivel de coborare: 30-60 mm
Performanta: medie
Compabilitate: maxima
Confort: bun/mediu


Suspensiile sport - bune sau nebune?
Un set de suspensii sport - arcuri + amortizoare


Amortizoarele sport intra in scena in cazul celor care nu doresc doar aspectul unei masini coborate, ci si o tinuta de drum pe masura aspectului.


De ce avem nevoie de amortizoare sport?


Un amortizor de serie are o anumita cursa. Sa presupunem ca achizitionam un arc sport coborat cu 40 mm. Din start amortizorul de serie a coborat ca punct final de functionare cu 40 mm. Acceptabil, avand in vedere ca inca are cursa pentru situatiile de incarcare, denivelari, conditii dinamice deosebite. Acelasi arc, mai scurt trebuie compenseze si cursa de deschidere a amortizorului fara a se desprinde de acesta, dand nastere unor sunete deranjante, dar si a posibilitatii de a sarii din pozitie.


Acest lucru inseamna ca arcul trebuie sa aiba o lungimer suficienta pentru a compensa deschiderea amortizorului. Deci este un compromis. Totusi, exista cazuri cand amortizorul de serie, avand o cursa prea lunga, atinge in capat (bottom-out) si se poate distruge.


Amortizorul sport ne permite sa renuntam la acest compromis. Cursa amortizorului poate fi scurtata si automat arcul poate fi mai scurt. Un arc mai scurt inseamna mai putina rezonanta introdusa in aceasta la comprimari/destinderi rapide repetate. Un amortizor de serie nu face intodeauna fata unui arc mai dur. Amortizoarele sport sunt mai dure si au deobicei viata mai lunga decat un amortizor de serie daca sunt secondate de un arc sport.




Suspensii reglabile


Nivel de coborare: mai mare de 60 mm
Performanta: medie/maxima in fuctie de producator
Compabilitate: medie/buna in functie de producator
Confort: mediu/redus



Suspensiile sport - bune sau nebune?
Un set de amortizoare si arcuri sport reglabile, cu chei de reglaj incluse


Suspensiile reglabile sunt cele mai adecvate unui condus sportiv / aplicatie sport (curse). Prin schimbarea amortizorului si a arcului si intarirea ambelor se obtine un nivel de performanta peste cel al unui kit de amortizor sport + arc sport. Arcul fiind mult mai mic in diametru decat unul sport pe amortizorul de serie, nu induce aproape nici o rezonanta, astfel amortizorul filtrand doar cursa normala a suspensiei. Deobicei tija amortizorului este mult mai groasa in diametru, facand fata cu brio la socurile unui condus foarte agresiv. Majoritatea suspensiilor reglabile vin cu amortizoare reglabile in duritate.


Daca ai achizitionat o astfel de suspensie ar fi bine sa te consulti cu o persoana in masura sa iti indice nivelul de duritate recomandat. E foarte posibil sa strici tinuta de drum a masinii facand amortizorul prea tare sau prea moale.


Mai toate suspensiile reglabile ajusteaza inaltimea masinii din suportul arcului (talerul acestuia), fapt ce face suspensia un pic greu de reglat, deoarece odata cu miscarea arcului acesta se si comprima/decomprima (cazurile suspensiilor reglabile cu un singur arc).


Exista suspensii la care reglajul se face miscand intreg amortizorul + arc in sus si jos, talerul de arc fiind pentru pretensionarea (intarirea) arcului. In acest mod se paote alege o suspensie cu un arc mai moale, care la nevoie se poate intari, garda la sol a masinii putand sa ramana aceeasi.


Aceste suspensii sunt cu preponderenta folosite la masinile de curse, arcurile fiind deobicei foarte dure si avand cursa suspensiei limitata la 10-12 cm. Reglajul amortizorului are o plaja foarte larga.


La aceste suspensii reglabile, se pot adauga si compensatoare (acele rezervoare externe) pentru a regla atat inchiderea cat si deschiderea acestora (bound/rebound). In acest caz, din amortizor se regleaza inchiderea acestuia, air din compensator deschiderea.


Suspensiile sport - bune sau nebune?
Amortizoare cu compensatoare


Sa vedem cum suna putina teorie sintetizata dintre amortizor si arcuri:


- un arc tare va scutura;
- un arc tare va micsora simtitor body-roll-ul;
- un arc tare va micsora timpul de rebound al amortizorului;
- un arc moale nu va arunca in aer masina la denivelari;
- un arc moale creste distanta de franare;
- un telescop trebuie sa fie mai tare pe urcare decat pe coborare;
- un telescop tare pe coborare determina masina sa aibe probleme de aderenta (tractiune/dranare/directie) pe un drum denivelat;
- o masina coborata foarte mult va necesita o reajustare a unghiurilor rotilor.


Si toate acestea fara sa luam in calcul sutele de posibilitati de reglaj (set-up) a suspensiei masinii in functie de necesitate, aplicatie, stil de condus si a multor alte variabile. Ca utilitatea lor este dovedita si aprobata, asta e clar. Dar la orice schimbare a sistemului de suspensie erste bine sa consulti cel putin un specialist care sa-ti faca o recomandare pentru nevoile tale. Ce functioneaza pe o masina nu da neaparat acelasi rezultat si pe alta. Cu putina atentie si o investitie moderata poti imbunatati simtitor felul in care masina se conduce si rectioneaza in situatii limita.


Pentru mai multe detalii vizitati-ne la: http://www.4tuning.ro/alte-stiri-auto/totul-despre-suspensiile-sport-6194.html

No comments:

Post a Comment

Registration